Voor het eerst de jungle in:) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marit Ramakers - WaarBenJij.nu Voor het eerst de jungle in:) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marit Ramakers - WaarBenJij.nu

Voor het eerst de jungle in:)

Blijf op de hoogte en volg Marit

12 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,
Wat een geweldige week zeg.
Ik zal even beginnen bij Vrijdag. Vrijdag zijn Marretje en ik een dag naar het strand White Beach geweest. Dat was zo heerlijk even een dagje afkoelen.

Zondag zou een dag zijn dat ik niks zou doen maar de huisbaas Peter dacht daar anders over. Hij was namelijk van plan om een palmboom te kappen en met het hart van de palm te gaan koken. zo gezegd zo gedaan. Hij ging de boom pakken en Chris (zijn neefje) en ik gingen een kampvuurtje maken. We aten die middag dus Palmhart met kip, rijst en kokosmelk. Super lekker.
En in de avond heb ik mijn tas in gepakt voor de jungle tour van maandag.

Maandag om 8 uur in de morgen stonden Marretje en ik klaar bij het kantoor van Blue Frog klaar om te vertrekken. We gingen met een ouder stel Ricardo en Inneke (super gezellige mensen) en met Kumalu de gids, Eric de kok en Vincent de chauffeur. We vertrokken met de bus om 3 uur te rijden nar de boot en vanaf daar nog 1,5 uur te varen tot het kamp. Maar helaas hadden we niet helemaal mazzel met de motor van de auto en de boot. Met de auto moesten we om de 15 kilometer stoppen om de motor even af te laten koelen. en met de boot kon hij geen gebruik maken van zijn 65 pk. Dus na 11 uur reizen i.p.v. 4,5 uur kwamen we in het donker en in de regen aan op het kamp.
Deze nacht sliepen we in een hutje. In de nacht heb ik goed geslapen maar als ik wakker was luisterde ik naar de geluiden van de dieren in de Jungle. Zo hoorde we een brulaap en verschillende vogels.
Toen we de volgende ochtend wakker werden zagen we pas echt hoe mooi het was. Na het ontbijt stapte we bepakt en met lange broek en schoenen in de boot. Kumalu had zelf gewoon een korte broek een en een paar regenlaarzen. Die zal wel wat gewent zijn denk ik. Na een stukje varen gingen we aan land en gingen we echt door de jungle lopen. Kumalu gewapend met een groot kapmes en Frank de bootman gewapend met een geweer voor onze veiligheid. In 3 uur vertelde Kumalu zoveel over de jungle. Hij wist alles van de bomen en de dieren. Op een moment stopte hij met lopen en zei ons dat we stil moesten zijn want hij hoorde een jaguar. Maar gelukkig bleek dat Frank te zijn die een stukje voor ons liep. Hij maakt dat geluid om dieren te lokken zodat hij ze kon afschieten voor het avond eten.
Na 3 uur lopen en verhalen aanhoren van Kumalu kwamen we aan bij de Minavallen (watervallen). Het was er zo super mooi vooral met de zon erbij. Hier hebben we lekker gezwommen en even gerust. En daarna was het tijd voor de tocht terug. Terug liep ik achter Frank. Opeens trok hij zijn geweer, ik schrok me rot en wou niet verder lopen bang dat er een jaguar zou zijn. Maar gelukkig was het maar een Bosvarken en was Frank te laat om te schieten. (vond ik niet zo erg dat had ik echt niet willen zien).
Terug op het kamp was iedereen moe dus gingen we eten nog wat drinken en toen naar bed. De volgende ochtend hoefde we niet vroeg op maar toch was ik al vroeg wakker door alle geluiden. Wat ik helemaal niet erg vond want de geluiden waren zo leuk om te horen.
Deze dag stond er op het programma om langs te gaan bij een dorpje op een eiland van de rivier. Loca Loca is het dorpje waar Kumalu zelf vandaan komt dus iedereen daar kon hij. Iedereen was zo vriendelijk en ze wonen daar zo primitief maar mooi. Ze hebben er geen elektriciteit en stromend water. Wassen en afwassen doen ze in de rivier. Eten krijgen ze door de mannen die gaan jagen in het bos en een keer in de zoveel tijd gaat er een bootje naar het platteland om spullen te halen. Ook heeft bijna iedere familie een plantage waar ze eten oogsten. In het dorp hebben we kennis gemaakt met de familie van Kumalu en daarna met de kapitein van het dorp. Toen we bij de kapitein waren kwamen er allemaal kinderen naar ons toe die met ons op de foto wouden. Zo leuk was dat. Als ik had geweten hoe leuk het in het binnenland was had ik denk ik die drie maanden in het binnenland willen zitten. Die mensen zijn zo gelukkig met wat ze hebben en de geluiden en de rust en de geur echt geweldig.
In de middag zijn we naar een stroomversnelling geweest om even lekker te zwemmen.
In de avond hebben we naar verhalen geluisterd van Kumalu over hoe hij is opgegroeid in de jungle en wat hij allemaal heeft meegemaakt. Zo leuk allemaal. En daarna was het tijd om te gaan slapen dit keer heb ik niet ik een bed geslapen maar in een hangmat. Even bedacht ik mij.... wat nou als hier een jaguar rond loopt....maar toen bedacht ik mij ik zit op een klein eiland die dieren overleven hier niet. GELUKKIG ik lig veilig.
Naast het gesnurk van Kumalu heb ik prima geslapen.
De volgende dag mochten we weer terug met de stukke bus dus zijn we vroeger weg gegaan.

Thuis aangekomen bleek Elise aangekomen te zijn in mijn huisje (niet mijn zus elise maar een ander).
Met haar heb ik vandaag de volgende trip geboekt. Wij gaan 26 september tot 29 september naar de Raleighvallen. En als het goed is is Kumalu onze gids weer.
Deze tour hebben we geboekt om in een hangmat te slapen dus ik ga morgen even een hangmat kopen:)

Maar echt mensen het is hier zo geweldig en ik ga jullie zeker de foto's laten zien, maar het beleven zoals ik het hier heb kunnen jullie niet. Jullie missen de geluiden, de geur en het gevoel.

  • 13 September 2014 - 08:35

    Marijke:

    Wouw Marit wat ontzettend mooi, geniet er ten volste van en dank je wel dat we kunnen meegenieten van de foto s en het verslag, super, groetjes

  • 13 September 2014 - 09:20

    Hilda:

    Leuk verslag. En ik hoop dat die gids van je de volgende trip een andere bus heeft.

  • 13 September 2014 - 18:18

    Marion Hoek:

    Wat een ontzettend leuke belevenissen en ervaringen die je voor altijd bij zullen blijven. Geniet ervan en ik ben benieuwd naar je volgende verslagen. Liefs, Marion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Marit in Suriname

Hallo allemaal,

Op 2 september vertrek ik voor 3 maanden naar Suriname. Ik ga daar vrijwilligers werk doen in het Ramoth- Kinderhuis & crèche. Tijdens mij tijd daar wil ik dat de kinderen een leuke tijd beleven zodat als ik weer naar huis vertrek ik allemaal lachende gezichtjes zie. Ik zal jullie kort even wat vertellen over het Ramoth- Kinderhuis & crèche.

Het leger des Heils in Suriname vangt thuis- daklozen op, bemiddeld in relatieproblemen, voert verschillende voedingsprojecten uit en beheert verder een bibliotheek, een kindertehuis en een bejaardentehuis.
Het kindertehuis Ramoth, dat centraal gelegen is in Paramaribo, bestaat circa 40 jaar.

Naast het kindertehuis is er ook een crèche in het gebouw ondergebracht. De crèche is open van 7.00u - circa 15.00u en telt circa 10 kinderen die jonger zijn dan 4 jaar.
Het kindertehuis telt momenteel zo'n 22 kinderen in de leeftijdscategorie 6-16 jaar. De kinderen hebben allemaal een andere achtergrond, zo zijn er een aantal weeskinderen, kinderen waarvan ouders in het binnenland wonen en kinderen waarvan de ouders om diverse redenen niet voor hen kunnen zorgen. Bijvoorbeeld door de financiële situatie, psychiatrische problemen of omdat ze in de gevangenis verblijven.

Tijdens mijn werk bij het Ramoth- kinderhuis & crèche zal ik diverse werkzaakheden hebben. O.a. huiswerkbegeleiding, voorlezen, sport & spel activiteiten bedenken en uitvoeren en als begeleiding mee gaan naar het zwembad.

Om toch nog wat extra's te kunnen doen voor de kinderen, begeleidsters en het Ramoth huis zelf wil ik geld inzamelen.

Wat ik precies ga doen met het geld weet ik nog niet omdat ik nog niet weet wat de situatie daar is.
Ik ga als ik aankom de situatie bekijken en kijken wat nodig is. Dat kan zijn school spullen, spullen om het gebouw op te fleuren, kleding en schoenen, speelgoed of misschien uitjes doen met de kinderen.

Willen jullie nou weten wat ik doe met het geld kunnen jullie mijn volgen via de facebook pagina "Marit als vrijwilliger in Suriname".

Mijn reis ga ik maken via de organisatie Activitiy international.

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2014

Weer een verslagje

14 Oktober 2014

Sorry......

30 September 2014

Raleighvallen en Voltzberg

25 September 2014

Powakka en claudia A

18 September 2014

De eerste week bij Claudia A
Marit

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 5954

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 07 December 2014

Marit in Suriname

Landen bezocht: